Tankemylder ved sengetid

Lider du af tankemylder ved sengetid, hvor tankerne kværner rundt i ring? Argumenterne fra diskussionen med kollegaerne i formiddag buldrer stadig frem og tilbage a la jeg kunne også have gjort dit, og jeg skulle også have sagt dat. Det synes umuligt for dig  at stoppe tankestrømmen, så roen og søvnen kan indfinde sig.

Bachs originale blomsterdråber kendes og bruges af rigtig mange pga. nødhjælpsdråberne. Fire dråber skaber ro og centrering i akutte stress-situationer, og mange bruger dem også som hjælp til at falde i søvn. Du kan se min video om dråberne  her

Night-versionen af nødhjælpsdråberne skaber også ro og centrering og dæmper desuden tankemylder. De der ræsende tanker, der kører i ring i en uendelighed. Og hvis det er derfor, du har svært ved at falde i søvn, så virker Night-dråberne glimrende. I Danmark er det vist mest almindeligt at få Night-dråberne som spray! Indholdet og virkningen er helt den samme. Du skal bruge 2 pust direkte i munden, og det kan du gentage så mange gange som nødvendigt, indtil roen indfinder sig. Hvis du har en flaske med pipette, som du indtager i dråbeform, skal du tage 4 dråber. Og når dine tanker falder til ro, følger din krop automatisk med.

Men husk lige at der kan være rigtig mange andre grunde til, at du kan have svært ved at falde i søvn. Et problem kan altid ses og behandles fra flere planer – det fysiske, det mentale og det sjælelige. Så mærk godt efter hvad du har brug for.

Bachs night-nødhjælpsdråber

Tankemylder ved sengetid

Gratis gave – find roen med en virtuel briksetur

Juhu, siger mine klienter, når det er tid til briksetur. I disse tider er det 20 år siden, jeg blev uddannet alexanderlærer. Wauv, det føles overvældende på den gode måde at se tilbage på, hvilken rejse og hvilke indsigter, der nu danner basis for min videre færden. Tak til alle jer skønne elever/klienter, som tillidsfuldt har opsøgt Sensoriet for at få hjælp og rådgivning. Jeg fejrer jubilæet ved at tilbyde en virtuel briksetur, som er den liggende del af en alexanderlektion. Her kan du lære at mærke, hvordan kroppen og sindet arbejder sammen. Så for dem af jer, der har kendskab til brikseturen, så genoplev den her. Og for dem af jer, der ikke har været i hænderne på en alexanderlærer på briksen, så benyt muligheden. God fornøjelse til jer alle. Kh Helle

Husk dog at en virtuel briksetur aldrig kan erstatte en virkelig alexanderlærer, hvis du spørger John Cleese:

I find the Alexander Technique very helpful in my job. Things happen without you trying. They get to be light and relaxed. You must get an Alexander teacher to show it to you.

Hjernerystelse og whiplash

Opmærksomheden kan trænes på samme måde som muskler, og på den baggrund er det muligt at skabe nye mønstre. Læs her hvordan alexanderteknik kan hjælpe dig.

Hjernen er ganske enkelt rystet ud af kurs ved en hjernerystelse. Følgevirkningerne efter en hjernerystelse og/eller whiplash er individuelle. De kognitive skader berører hukommelsen, og de fysiske er nakkesmerter, svimmelhed og hovedpine.

En fællesnævner for de fysiske skader er, at nakke, hals og ryg er spændte og krummede, og da de er bindeleddet mellem hjernen og kroppen, kan signalerne ikke komme optimalt frem og tilbage gennem nervesystemet. De kognitive skader – evnen til at bearbejde indtryk – kan ligeledes være udfordret koblet med lys- og lydfølsomhed.

Når kroppen således er låst fast i et belastende spændingsmønster, påvirker det alle dagligdagens aktiviteter. Ofte ser jeg et mønster af overgøren, som også var til stede inden skaden, men når man prøverat tage sig sammen, bliver man blot endnu mere anspændt. Det betyder, at kroppen og sindet altid er på overarbejde, og batterierne bliver ikke ladet op.

Mennesker, der dagligt lever med disse udfordringer, opsøger mig for at få redskaber til at tackle deres hverdag. De vil gerne tage vare på deres helbred på en måde, der fjerner årsagerne og ikke symptombehandler. Ligeledes er det ofte et stort ønske at indtage mindre smertestillende medicin. Gennem en række individuelt tilpassede sessioner i Sensoriet lærer mine klienter at bryde gamle mønstre – ét skridt ad gangen. Fokus er på at træne kropsbevidstheden, så de gradvis lærer at bruge de kræfter, der er til rådighed på en god måde.

Alexanderteknik lærer dig nye veje i krop og sind med en blid og transformerende tilgang. Når opmærksomheden trænes, øges bevidstheden om unødige spændinger og mønstre. Dermed hjælper Alexanderteknik dit nervesystem og bevægeapparat med, at sanseindtryk og signaler finder bæredygtige veje fremfor at være på overarbejde hele tiden.

Alexanderteknik stemmer krop og sind på samme måde som en musiker stemmer sit instrument. Det gøres i individuelle sessioner, hvor jeg guider dig blidt og nænsomt i dagligdags aktiviteter. Du bliver gjort bevidst om dine vaner, og du lærer at skifte spor, når det er nødvendigt. Vejledning og øvelser er baseret på en række enkle principper, der fremmer bevægelsesfrihed, frit åndedræt, mentalt fokus, balance i nervesystemet og koordination af krop og sind.

Enhver rejse begynder med det første skridt, og såfremt dette skriv giver mening for dig, så vil jeg elske at støtte dig på vejen.

Alexanderteknik guider dig blidt.

Alexanderteknik guider dig blidt.